Вчимося захищати себе від насильства

 

Вчимося захищати себе від насильства

 

Насильство та      жорстоке   поводження – головні причини болю та страждань і навіть  смерті серед підлітків.

Насильство – це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю. Воно       може бути фізичним, психологічним і сексуальним.

Фізичне насильство – це нанесення тілесних ушкоджень, які завдають болю, призводять до порушень психічного та фізичного здоров’я, чи навіть смерті; це штовхання і смикання; удари, стусани, побиття; знущання, викручування рук; жбурляння предметів; спроби задушити.

Емоційне або психологічне насильство – це тиск на психіку іншої людини, який проявляється у нанесенні словесних образ, погроз, залякуванні, переслідуванні, а саме : ігнорування твоїх почуттів і потреб;

- залякування; погрози; безпідставні покарання;  нанесення шкоди твоїй домашній тварині;  нищення особистих речей;  навіювання почуття провини і страху;  брехня, звинувачення, приниження, прізвиська; поводження з тобою як з слугою.

Сексуальне насильство – це зазіхання на статеву недоторканість особи, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього; небажані сексуальні дотики; домагання, згвалтування; неприродні сексуальні дії; примус до проституції; небажання застосовувати контрацепцію;

 Як дівчата,   так   і   хлопці  підліткового   віку можуть переживати всі форми насильства та жорстокого поводження. Вони можуть траплятися як удома, так і у школі чи на вулиці, і можуть походити від членів сім’ї, так само як і від інших дорослих і підлітків, які можуть бути знайомі або незнайомі підліткові.

Насильству  та  жорстокому  поводженню  можна запобігти, а у випадку коли вони трапляються, на них треба ефективно та негайно реагува

 

 

 Повідомлення для батьків 

 

      Що вам потрібно знати:

 

 1. Обговорення проблеми насильства з вашим сином або донькою

 

може допомогти

їм захиститися себе. При цьому підвищується вірогідність того, що вони звернуться по допомогу у

разі, якщо стануть жертвами насильства.

2.  Співпраця  з  іншими  батьками  та  окремо  взятими  людьми  з  метою  боротьби  з

насильством можуть змінити життя вашого сина або доньки, так само як і багатьох інших дітей і

підлітків.

 

 Що вам потрібно робити:

 

 

1. Говоріть зі своїм сином або донькою про те, як уникнути насильства, і куди звернутись, якщо

     вони стали жертвами насильства.

 2. Ви можете підняти такі питання:

 

- Важливість мирного вирішення розбіжностей і суперечок, якщо вони виникають;

- Небезпека носіння зброї, погроз людям зброєю або використання її;

- Важливість уникнення місць, де до них може бути застосоване насильство;

- Вибір піти, якщо вони опинилися у загрозливій ситуації;

- Як чітко відмовити в небажаному сексуальному контакті за допомогою слів і дій та як покликати

на допомогу у разі потреби;

- Наскільки важливо повідомити вас або інших відповідних служб, якщо і коли вони пережили

насильство;

3. Давайте приклад власною поведінкою -   не застосовуйте насильства у вирішенні питань з

вашим сином або донькою, а також з іншими людьми.

4. Співпрацюйте з членами суспільства з метою інформування про небезпеки насильства,

докладайте  зусиль  для  того,  щоб  запобігти  йому  та  притягнути  зловмисників  до

відповідальності.

    Насильство. Як вміти себе захистити.

 

Заняття для учнів 8 – 9-х класів

Мета: ознайомити учнів з поняттям «насильство», видами насильства, правовими та юридичними аспектами.  Показати способи захисту особистості в ситуації насильства.

Психолог. Ми в своєму житті досить часто чуємо, або навіть стикаємося із ситуаціями насильства (в сім`ї, на вулиці, в школі, серед ровесників).

Перед тим, як розглянути способи захисту особистості в ситуації насилля, давайте спочатку визначимо, що означає саме поняття «насильство», які види його існують.

Вправа «Мозковий штурм. Запитання для обговорення:

-                    Що таке насильство?

-                    Які форми насильства ви знаєте?

Спеціалісти виділяють чотири основні форми жорстокого поводження з дітьми:

1.                 Фізичне насильство – це навмисне завдання фізичних ушкоджень дитині, а також свідоме позбавлення свободи, помешкання, їжі, одягу та інших нормальних умов життя, які можуть призвести до смерті дитини, викликати порушення фізичного та психічного здоров`я.

2.                 Сексуальне насильство – це залучення дитини з її згоди (або без такої) у сексуальні дії з дорослими задля задоволення або вигоди останніх.

3.                 Психологічне (емоційне) насильство – це періодичний, тривалий або постійний психічний вплив на дитину, спрямований на навмисне приниження її честі й гідності, що стає причиною образ, страху, невпевненості в собі, гальмує розвиток особистості й призводить до формування патологічних рис характеру.

4.                 Зневага до потреб дитини – це відсутність елементарної турботи про дитину, від чого порушується її емоційний стан і з`являється загроза здоров`ю або розвитку.

 

Окремо хотілося б зупинитися на попередженні домашнього насильства.

Психолог. Як ви думаєте, що включає в себе поняття «домашнє насильство», хто його чинить? Чи можна себе захистити від проявів домашнього насильства?

Насильство в родині – це правопорушення або злочин, яке чинить один з членів родини щодо інших членів родини або осіб, які можуть бути визнані як члени родини. При цьому членами родини є: чоловік, дружина, діти, батьки (один з батьків) чоловіка (дружини), а також інші особи, які постійно проживають разом зі згаданими особами й ведуть із ними спільне господарство.

Відповідно до цього визначення насильство в родині – це насильство, що відбувається між:

-                    чоловіком і жінкою, які перебувають у шлюбі;

-                    батьками і дітьми незалежно від віку;

-                    батьками одного з подружжя чи іншим членом родини, який не є їхньою дитиною (між тестем або тещею й зятем, між свекром або свекрухою й невісткою);

-                    особами, які не мають згаданих зв`язків або їх втратили, але ведуть разом спільне господарство і проживають в одному приміщенні.

Як відомо з багатьох досліджень, у 80 % випадках учинення насильства у сім`ї кривдниками є чоловіки, а постраждалими – жінки і діти (але насильство вчиняють досить різні люди).

Запитання до аудиторії: «Дайте, будь ласка, характеристику

особистості людини, яка чинить насильство?» (обговорення).

Кривдники не є людьми, які завжди гніваються чи ворожі, вони можуть бути чарівними, приязними, люб`язними. Кривдники не завжди – «погані» люди, але їхня насильницька поведінка не є прийнятою.

Психолог. Назвіть, будь ласка, причини, що спонукають людину до скоєння насильства?

Можливі причини:

-                    низька самооцінка кривдника (завищена);

-                    не вміння вирішувати проблеми іншими методами;

-                    влада за всяку ціну (бажання домінувати);

-                    власний негативний досвід дитинства;

-                    психічні розлади;

-                    високий рівень агресії;

-                    вживання алкоголю та наркотичних речовин;

-                    один із способів виховання дітей.

Застосування насильства у вихованні старе, як світ. І не дивно, адже насильство так само старе, як метод взаємин між людьми, між чоловіком і жінкою. Оскільки насильство було нормою життя, то і способи виховання дітей усіх часів будувалися на насильстві.

Незважаючи на те, що зараз уже ХХІ сторіччя, і ми живемо у цивілізованому суспільстві, насильство щодо дітей, слабких і беззахисних істот, як і раніше, залишається поширеним типом поведінки.

На сьогоднішній день достовірної статистики про реальні прояви насильства у родині немає, оскільки це явище є найчастіше прихованою формою насильства.

За інформацією МВС України, лише минулого року поставлено на облік понад 50 тис. осіб, які вдавалися до насильства у родині.

Отже, як захистити себе від проявів насильства?

По-перше, необхідно знати, що в Україні прийнято Закон України «Про попередження насильства у сім`ї» (березень 2002 року). Людина, яка чинить насильство, може бути притягнута до кримінальної, адміністративної чи цивільно-правової відповідальності згідно з чинним законодавством.

По-друге, ви повинні знати свої права (Конвенція ООН «про права дитини) і вміти захистити себе. А для цього ви повинні володіти інформацією щодо того, куди звернутися у випадку насильницьких дій у відношенні до вашої особистості.

Звернення (повідомлення) про факти жорстокого поводження з дитиною подаються як самою дитиною, так і фізичними особами за місцем їх проживання за наявності фактів такого поводження або при реальній загрозі їх учинення.

1. Звернення (повідомлення) про факти жорстокого поводження приймаються посадовими особами органів внутрішніх справ, органів та закладів освіти, охорони здоров`я, управлінь у справах сім`ї та молоді, центрів соціальних служб для молоді та передаються для реєстрації до відповідного територіального підрозділу служби у справах неповнолітніх протягом однієї доби з моменту отримання звернення (повідомлення).

2. Безпосередньо у школі ви можете звернутися до класного керівника, практичного психолога, соціального педагога, заступника директора з виховної роботи або директора школи.

Робітники школи проводять роз`яснювальну роботу з тим, хто чинить насильство (якщо це є доцільним), або терміново (протягом однієї доби) передають повідомлення у письмовій формі до служби у справах неповнолітніх, органів внутрішніх справ про випадок жорстокого поводження з дитиною чи реальну загрозу його вчинення.

3. Класні керівники організовують роботу з батьками щодо роз`яснення наслідків жорстокого поводження з дітьми в сім`ях, а також з особами, що становлять найближче оточення дитини, яка постраждала від жорстокого поводження або потерпає від реальної загрози його вчинення.

4. Всеукраїнська дитяча лінія (500 – 21 – 80)

- Безкоштовно, конфіденційно та анонімно надає консультації і психологічну допомогу дитині, яка постраждала внаслідок жорстокого поводження.

- Надає дитині інформацію про роботу служб у справах неповнолітніх, відділів у справах сім`ї та молоді, соціальних служб для молоді, органів опіки і піклування, освіти і науки, охорони здоров`я, кримінальної міліції у справах неповнолітніх, неурядових організацій, які працюють в інтересах дітей.

- Інформує відповідну службу у справах неповнолітніх про факт жорстокого поводження (у разі, якщо така дитина погодилася повідомити свою адресу проживання) з метою оперативного втручання та надання допомоги.

Література:

1.                 В. Гончаров, О. Мурашкевич. Домашнє насильство: як себе захистити. – К.: Шк. Світ, 2009. – 120 с.

2.                 В. Ігнатенко. Захист прав дитини від усіх форм насилля. - // Психолог, № 9, 2009, с. 23 – 28.


 

ВИХОВНА ГОДИНА 
Тема: Жорстокість і насильство 
Мета: сформувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для дитини чи інших членів родини; вивчити права дітей, обговорити питання, як захиститися від будь-якого насильства; виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми. 
Обладнання: комп’ютер, плакати, сині стрічки. 
Очікувані результати: 
• З’ясувати зміст поняття «насилля» та його види; 
• Окреслити види сімейного насильства; 
• Визначити причини виникнення сімейної та учнівської жорстокості, її реалії та наслідки; 
• Виокреслити механізм захисту прав дітей. 

 

Перебіг заходу: 

І. Мотивація виховної діяльності. Повідомлення теми і мети виховної години. 
ІІ. Оголошення епіграфа: 

Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою. 
                                                                                     Конституція України, стаття 51 

1. Вступне слово вчителя: 
Дитячі очі чисті, щирі 
В них видно наміри й думки, 
Вони хоч чорні, сині, сірі 
Бувають радісні й сумні. 
Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень. 
- Як ви вважаєте, діти, чи правильно говориться в народній приказці: за одного битого сім небитих дають. Висловіть своє ставлення до цього твердження. 
(Прийом «Мікрофон») 
Учитель: На жаль, ми живемо у світі де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Давайте з’ясуємо зміст поняття «насилля». 
Учень 1. Насилля – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб. 
Учень 2. Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю. 
Учитель. Давайте з’ясуємо, які бувають види насилля. 
Розгляд схеми-таблиці 

Учитель. А чи належить до насилля торгівля людьми? 
Учень. Звичайно. Бо для цього торговець людьми повинен зволодіти людиною, втертися в довіру до неї, а потім продає особу, навіть без її відома. Використовує для злочинів, для жебрацтва, роблять рабами. У дорослих відбирають паспорти. 
Анкетування: 
1. Скільки вам років? 
2. Ваша стать: дівчина, хлопець. 
3. Як ви ставитеся до різних проявів насильства? 
4. Чи допускав хто-небудь по відношенню до вас насилля? 
• Так 
• Ні 
5. Які прояви насилля ви зазнали по відношенню до себе? 
• Фізичне 
• Емоційне 
• Сексуальне 
• Жодного 
6. Допускав хто-небудь насилля в сім'ї щодо вас? 
• Так 
• Ні 
7. Чи відчували ви жорстоке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих? 
• Так 
• Ні 
8. Чи намагалися ви себе захистити? 
• Так 
• Ні 
9. Чи спостерігали ви насилля в сім'ї щодо інших членів родини? 
• Так 
• Ні 
10. По відношенню до кого було направлене жорстоке поводження в сім'ї? 
• До мами 
• До батька 
• До дідуся 
• До бабусі 
• До брата 
• До сестри 
• До тварин 
11. Які вас огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля? 
• Страху 
• Ненависті 
• Злості 
• Незахищеності 
• Жахливості 
• Провини 
• Сорому 
• Співчуття 
• Байдужості 
• Жалості 

Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля» 
(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.)) 
Вчинки дітей 
Учитель. Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій 
- Які ситуації? Назвіть їх. (провокації, обзивання один на одного, насмішка, плітки, обмови і т.д.) 
Учитель. Поведінку, яку може спровокувати насилля, називають «віктимною» (латинське жертва), тобто людина поводиться як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля. Поведінка може бути провокативною та необережною. Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми. 
Необережна поведінка не є провокативно, але створює умови для зґвалтування чи іншого насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у темному чи безлюдному місці. Якщо дитина знає про це – її шанси стати жертвою значно меншають. 
Учень. А зараз послухайте притчу «Про жорстокість» 
В одному з монастирів Шаолінню майстер навчав учня. І якось учень запитав майстра: 
-Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий? 
І майстер відповів йому: 
- Щоразу, коли ти будеш завдавати удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай, жорстокість поглинула тебе. 
Учитель. І народ, у 21 столітті психологи, педагоги, лікарі почали бити на сполох. Жорстокість, агресія починають зростати швидкими темпами. 
- У чому ж причина цього? 
Фахівці констатують, що в першу чергу агресію підлітків і дорослих викликає на телебаченні жорстокості, що батьки не приділяють уваги своїм дітям, вони з головою поглинули у побутові справи. 
А Роберт Бабич, тренер Ужгородської дитячо-юнацької спортивної школи № 1 стверджує, що його вихованці із футбольного класу часу та енергії на пустощі не мають. Спорт давно став чудодійною пігулкою від агресії, бо зайву енергію діти виплюскують на тренуваннях, а не у бійках чи бешкетуванні. 
Учитель. А тепер давайте переглянемо уривок про жорстокість підлітків (відео з новин ТСН). 
- Яке ваше ставлення до побаченого? Чи доводилося вам зустрічатися з такими явищами, бути свідками таких «розборок»? Якщо так, то якими були ваші дії? 
- Що спричинило таку поведінку підлітків? (Діти розповідають, відповідають на запитання) 
Вчитель. Хочу зупинитися на сімейній жорстокості. 
Бесіда: 
1. Що ж таке сімейна жорстокість? 
2. Які є види насилля в сім'ї ? 
Учень. Насильство в сім'ї - це будь-які навмисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї стосовно іншого, якщо вони порушують конституційні права й свободи члена сім'ї як людини та громадянина й завдають йому моральних страждань, шкоди фізичному чи психічному здоров'ю. 
Жертва насилля в сім'ї – член сім'ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім'ї. 
Учитель. Сімейна жорстокість – це застосування щодо дітей різних видів сімейного насильства. 
(заповнення таблиці «Види сімейного насильства») 
• Занедбання дітей 
• Сексуальне насильство 
• Недоїдання 
• Психічний тиск і погрози 
• Приниження 
• Економічні утиски 
• Побиття та інші види фізичного насильства 

Розгляд ситуативних завдань: 
Який вид сімейного насильства наявний у даних ситуаціях?                                                                                                                                           Учитель. 
1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне). 
2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне) 
3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне). 
4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне). 
Перегляд відеозапису про насилля в сім'ї (відео з новин ТСН) 
Обговорення відеозапису. 
Вчитель. Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки з боку інших осіб, є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях захист від свавільної поведінки, визначає права кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного розвитку, захист від сексуального домагання та від інших форм жорстокої поведінки. Отже, навчіться діти, розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність людини – є зло, а все, що звеличує гідність людини – добро. 
Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі. 
Учениця. 
І в житті, як на полі мінному, 
Я просила у цьому сторіччі. 
Хоч би той магазинний мінімум: 
«Люди, будьте взаємно ввічливі». 
І якби на те моя воля, написала б 
Я скрізь курсивами: 
Так багато на світі горя. 
Люди! Будьте взаємно красивими. 
(Ліна Костенко) 
Пісня «Ах детство, детство, ты куда летишь»                                                                                                                             Рефлексія • Що нового ви довідалися на виховній годині? 
• Де можна застосувати здобуті знання? 
• Чи досягнуті очікувані результати? 
Учитель. Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре. 
Література: 
1. Конституція України.- К., 2006 р. 
2. Конвенція ООН «Про права дитини».- К., 2005 р. 
3. Закон україни «Про попередження насилля в сім'ї».- К., 2001 р. 
4. Запобігання торгівлі людьми. Навчально-методичний посібник – К.-Х.,2001 р. 
5. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми»// Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, № 7-8.-2010 р.